| Forfatter |
Emne  |
|
|
Nigro
Nyt medlem

posteringer 11 |
Skrevet - 27/07/2010 : 15:52:40
|
Har I erfaringer med / kender til artikler om en babyjoggers betydning for tempoet? Jeg tænker specifikt på evt. justering af diverse løbetempi.
Tænker at det sikkert afhænger af babyjoggerens design osv, men jeg spekulerer på hvor meget det egentlig betyder for ens tempo af skubbe vognen foran sig: lad os sige, at jeg ønsker at nærme mig MP intensitet (Marathon Pace) på en længere tur med babyjoggeren, kan jeg så fx regne med normal MP +15 sek/km?
Jeg bruger ikke pulsmåler, så jeg kan ikke benytte pulszoner til justeringen af tempo ;)
|
|
|
MartinHojgaard
Æresmedlem

København
posteringer 792 |
Skrevet - 27/07/2010 : 21:08:34
|
Det afhænger af RET mange variable.
Fysikkens love gælder for babyjoggeren, og følgende kan give lidt ekstra modstand:
Mange start/stop/sving på ruten: Koster megen kinetisk energi, og den potentielle energi får du aldrig retur. Udgiften til accelerationerne stiger med systemets vægt.
Ujævnt/blødt underlag: Rullemodstanden stiger betragteligt
Vind: Kan være en faktor, men det skal nok blæse en del fra den forkerte retning, før du for alvor kan mærke det.
Modstand i lejer: Evigt til stede, varierer lidt afhængig af køretøjets kvalitet og barnets vægt.
Tyngdekraften: Ved stigninger skal tyngdeaccelerationen overvindes, hvilket godt kan mærkes. Når det går nedad skal du regne med at investere lidt af den frisatte potentielle energi til at bremse vognen med. Bakker er altså en loose-loose situation.
Biomekanisk: Løbestilen ændres lidt, specielt kan det være svært for nogle at blive løbemæssigt optimale, hvis de ikke kan få armene med.
Kort sagt: Babyjoggerens indflydelse på tempoet kan være meget varierende. På flad, asfalteret vej, ingen vind, ingen stop og et 10kg barn, vil den øgede belastning være ret lille.
Løber du derimod op ad bakke på en blød grusvej eller i stiv modvind på en rute med mange skarpe sving, så vil den øgede belastning være til at ta' og føle på.
Mit bedste råd vil være at løbe efter Borg skalaen (subjektiv anstrengelse) eller købe en pulsmåler.
Lazyrun - resultater med et minimum af slid |
 |
|
|
OleBole
Rutineret medlem

Frederiksberg
posteringer 56 |
Skrevet - 27/07/2010 : 21:09:34
|
Jeg har haft en Chariot Cougar 1 i nogle måneder. Umiddelbart siger min erfaring mig, at jeg ca. bruger 30 sekunder mere pr. km, når jeg løber med løbevognen, i blandet terræn.
Hvis jeg sørger for at undgå bakker (for mig vil det sige, at jeg skal undgå Valby bakke), er jeg en del hurtigere.
Udover at selve løbet er en smule langsommere, så går der også lidt ekstra tid med lige at se til at min datter sidder godt nok.
Mvh. Ole |
 |
|
|
Nigro
Nyt medlem

posteringer 11 |
Skrevet - 28/07/2010 : 15:41:58
|
Tak for svarene Martin og Ole.
Følte at jeg havde overraksende god fart på en 15km den anden dag, men ruten er også hovedsagelig flad og langt hen af vejen asfalteret, så det er nok ikke den store belastning, som du rigtignok påpeger, Martin.
|
 |
|
|
duckly
Nyt medlem

posteringer 13 |
Skrevet - 31/07/2010 : 09:39:18
|
Vi har også en Chariot Cougar 1 og løber i Hedeland som består af kuperet terræn og grusstier. Running index målt af mit polar pulsur falder med ca. 10% når jeg har løbevognen med.
Jeg er helt enig med MartinHojgaard, det værste er alle svingene og bakkerne. Det er dælme hårdt at skubbe løbevognen op i samme tempo som uden løbevogn ;) ned af bakke er der ingen problemer, tværtimod bliver man nærmest trukket afsted. Der er håndbremse på en Chariot Cougar så det er nemt at bremse vognen nok til den ikke løber fra en ned af bakkerne. |
 |
|
| |
Emne  |
|
|
|