| Forfatter |
Emne  |
|
|
kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316 |
Skrevet - 27/07/2010 : 15:02:10
|
Er der nogen, der har erfaringer med chockbølgebehandling? Jeg pusler konstant med en sart akillessene, som sætter ret kraftige begrænsninger på min løbeindsats, så nu ville jeg elske, hvis tilstanden kunne forbedres bare en smule med lidt behandling.....
Kfre |
|
|
Donna
Æresmedlem

København
posteringer 1366 |
Skrevet - 30/07/2010 : 19:08:27
|
Det kan være smart at lade en fysioterapeut vurdere om chokbølger er den rigtige behandling. Det er lidt svært at sige hvis du ikke rigtig ved hvad der er galt med din achillessene (udover at den altså er sart). Chokbølger kan måske hjælpe hvis der er tale om noget inflammation, men hvis det er et tilbagevendende problem, vil du nok også blive udstyret med et øvelsesprogram, der kan hjælpe til at forebygge at det ikke hele tiden vender tilbage |
 |
|
|
kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316 |
Skrevet - 01/08/2010 : 06:55:44
|
Jeg har i 1½ år lavet øvelser efter instruktion fra fysioterapeut, problemerne skyldes (selvfølgelig) overbelastning i form af inflammation ved akillessenens vedhæftning, derfor forestillede jeg mig, det kunne hjælpe med chockbølge, og ville derfor høre, om der var nogen med erfaringer med det.
Kfre |
 |
|
|
soenderup
Rutineret medlem

Præstø
posteringer 67 |
Skrevet - 01/08/2010 : 20:28:19
|
Hej Kirsten,
Jeg har selv døjet med, og gør det stadig, med smerter helt nede ved akillessenens påhæftning, eller lige over.
Det startede ved juletid efter en lidt for ivrig insats i mit første halve løbeår. Det endte med at jeg knapt kunne gå, og fik derfor ultralyds-scannet min fod / hæl hos Boesen Dianostics. Det viste sig at der var noget inflammation i slimsækken, men der var også noget uønsket brusk placeret mellem senen og hæleknoglen, og det er det jeg stadig døjer med.
Jeg har fået alle mulige behandlinger, også chockbølge (av for sa...), men lige meget hjalp det. Det var først da min fys foreslog at jeg fik nogle ordentlige hæleindlæg i mine sko (alle, - også hverdagssko) for at løfte hælen lidt op så akillessenen ikke konstant var under pres ind mod "den uønskede brusk ting". Det var lidt bøvlet i starten, men efter nogle uger havde jeg vænnet mig til det, og det hjalp faktisk, så jeg intet mærkede til problemet sålænge jeg benyttede indlæget (ikke noget smart, blot et simpelt hælindlæg under den normale sål - i begge sko vel og mærket).
Det har også hjulpet mig efter jeg hvergang efter løb strækker godt ud, også om aftenen efter løb, - samt lægmassage. Løsere snører i skoene giver også mere ro.
Jeg har ladet mig fortælle at det brusk der er dannet, under normale omstaændigheder forsvinder af sig selv i løbet af ½ - 1 år. (jeg venter stadig). Jeg kan desværre ikke huske hvad det kaldes, og kan ikke rigtigt finde noget om det på nettet, men måske er det noget af det samme du døjer med?
Mvh. Sønderup
-- http://minvejtilmarathon.soenderup.dk |
 |
|
|
walther-eg.dk
Aspirant
Odense
posteringer 4 |
Skrevet - 02/08/2010 : 15:56:15
|
Hej Kirsten
Der kan være flere årsager til problemer med Achillies ... Du skal selvfølge have det undersøgt så du helt præcist ved hvad det er. Dernæst skal du have den rette behandling og får du ikke det kan det tage rigtig lang tid at komme sig over disse problemer.
Men som jeg har nævnt i anden forum (Skade) .. så er Chokbølgebehandling et rigtig godt bud på en behandling ... selv om der er andre på tråden der mener det er smertefuld. Det kan helt sikkert mærkes ... men behandlingen tager 5-7 min. og gentages efter 1 uge. og allerede efter 2-3 behandlinger burde man kunne mærke en forskel.
www.walther-eg.dk
mvh. Claus Walther
|
 |
|
|
kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316 |
Skrevet - 03/08/2010 : 21:14:10
|
Det lyder som om, det er forsøget værd, jeg har fået undersøgt min hæl af fysioterapeut, men det er et år siden, og efter at jeg gik lidt for hårdt til træningen, har jeg problemer igen, så der må nok kikkes på det, igen.
Kfre |
 |
|
|
kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316 |
Skrevet - 12/08/2010 : 22:23:12
|
Nu er jeg i gang med chokbehandling, og ja, det gør godt nok ondt, rigtigt gedigent ondt, mens det står på, men i et par timer efter var jeg totalt smertefri med fuld bevægelighed og ingen stivhed i senen. Så lidt murren og småsmerter, men meget aftaget morgenstivhed og ømhed, men da jeg prøvede forsigtigt at løbe en kilometer efter et par dage, kunne jeg meget sagtens mærke min hæl. Så nu er mit spørgsmål til jer, der har prøvet chokbølge, hvor meget og hvordan har I trænet i behandlingsperioden? Og hvordan har I genoptrænet efter behandlingen? Jeg skal til næste behandling i morgen, og jeg har stadig store forhåbninger til behandlingen.
Kfre |
 |
|
|
kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316 |
Skrevet - 15/08/2010 : 10:49:50
|
Jeg håber, der er nogen, der vil dele deres erfaringer med chockbølge med mig  , har i går været til 2. behandling, og jeg har haft betydeligt ondt efterfølgende, formoder, det er et godt tegn? Altså at det giver aktivitet? Men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal træne, når det gør ondt, ved godt, at jeg ikke skal træne i 48 timer efter behandling, men efter det, hvad har I andre gjort? Og har behandlingen hjulpet jer?
Kfre |
 |
|
|
soenderup
Rutineret medlem

Præstø
posteringer 67 |
Skrevet - 15/08/2010 : 10:58:04
|
Hej Kirsten,
jeg fik kun én behandling (for pivet og nærrig til flere). Og da jeg efterfølgende fandt ud af at årsagen var en haglunds hæl, var min medicin hæleindlæg, udstrækninger og rolig optrapning af løb efter smerten forsvandt (inflamationen).
Mvh. Sønderup
-- http://minvejtilmarathon.soenderup.dk |
 |
|
|
kirsten frederiksen
Æresmedlem

bønnerup
posteringer 316 |
Skrevet - 15/08/2010 : 22:16:56
|
Tak skal du have, Sønderup, du har ret i, at det gør rigtigt nas, både mens behandlingen står på, men her efter anden behandling også bagefter, dyrt er det også, men hvis det hjælper.... Det bekymrer mig dog, at der er så lidt respons på min tråd, for hvis det virkeligt skulle være så virkningsfuldt, som der står på hjemmesider om det, så er det underligt, at der slet ikke er nogen, der fortæller om deres erfaringer Men jeg håber.....
Kfre |
 |
|
| |
Emne  |
|
|
|