| Forfatter |
Emne  |
|
|
Anders001
Æresmedlem

Gentofte
posteringer 299 |
Skrevet - 27/07/2010 : 10:50:16
|
Hjemme fra ferie, igang igen efter 2 løbeture på 3 uger, tjekker nettet for løbenyheder og kan så som det første se, at elitesportsfolk tager bagepulver for lige at vinde de sidste sekunder. Er der nogen der har testet natron, frugtfarve og sovsekulør?
Bagepulver - man skulle næste prøve at teste det, ved at sætte en lille pulversnaps til alle ved sidste depot til et længere motionsløb.
Anders
|
|
|
Hillary Step
Æresmedlem

Ulfborg
posteringer 1275 |
Skrevet - 27/07/2010 : 11:57:34
|
Ja, sovsekulør er gennemtestet 
Sovsekulør (ammonieret karamel (E-150a)) kan ved lidt rigelig, heftig anvendelse påvirke immunsystemet, hvis du samtidig har mangel på vitamin B6.
I forbindelse med konkurrenceidræt, er der fundet en negativ påvirkning ved doping med sovsekulør. Ikke forårsaget af selve sovsekuløren, men derimod af de snævert tilknyttede egnsretter såsom flæskesteg, rap-and eller fake rabbit. Ovennævnte har altid været nærmere en god sofa, fremfor en hurtig 100-meter.
Fordi det ligger der!! George Leigh Mallory 1886 - 1924 |
 |
|
|
MartinHojgaard
Æresmedlem

København
posteringer 792 |
Skrevet - 27/07/2010 : 12:53:22
|
Bagepulver (na-bicarbonat) er en gammel traver indenfor sprint og andre anaerobe idrætsgrene. Virkningsmekanismen er, at bicarbonaten øger blodets syre-base bufferkapacitet, hvorved pH i muskler, blod og kropsvæsker kan holdes en smule højere under hårdt arbejde. Dvs. man ophober en smule mindre syre end normalt ved kortvarigt, intenst arbejde. Fordelen ved dette er, at cellenernes energiproduktion bliver en smule mere effektiv (mitochondriernes oxidative phosporylering hæmmes ved fald i pH) og visse andre enzymer i muskelcellerne arbejder også mere optimalt, hvis pH holdes omkring 7.35. Til gengæld afgiver blodet knap så meget ilt til vævet, når pH holdes i normalområdet.
Gevinsten ved indtag er marginal, man skal indtage ca. 20g og helst 90 minutter før konkurrence. Der er kun effekt af stoffet ved kortvarige præstationer (sprint og op til ca. 1500m løb). TeamDK bruger det godt nok til nogle af deres atleter, men npersonligt mener jeg, at stoffet ligger i gråzonen på linie med f.eks. creatinin. Det er uheldigt, at TeamDK atleter på den måde blåstempler produktet. Hvis de vil have medaljer, så kan de dope deres atleter med epo/hgh/steroider/testosteron, lige som alle andre nationer gør det

Lazyrun - resultater med et minimum af slid |
 |
|
|
hjulben
Æresmedlem

posteringer 2282 |
Skrevet - 27/07/2010 : 15:52:12
|
Og det hæver man ikke af
Bib bib jeg er løbet |
 |
|
|
LBB
Stjernemedlem

Horsens
posteringer 171 |
Skrevet - 27/07/2010 : 23:25:18
|
"Det er uheldigt, at TeamDK atleter på den måde blåstempler produktet. Hvis de vil have medaljer, så kan de dope deres atleter med epo/hgh/steroider/testosteron, lige som alle andre nationer gør det." Ja sgu...gør det dog ordentligt hvis man endelig vil snyde..
LBB |
 |
|
|
SRNO
Rutineret medlem

Sorring
posteringer 42 |
Skrevet - 17/08/2010 : 14:11:19
|
Hej - Som uddannet bager og levnedsmiddeltekniker kunne jeg ikke lade være med at falde over den her.... De rent fysiologiske effekter skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvis effekten ligger i at natrium bicarbonaten i bagepulveret kan have en positiv effekt via dets buffer evne, så er man faktisk bedre tjent med at spise natron som er "rent" natrium bicarbonat, hvorimod "bagepulver" typisk er en blanding af natrium bicarbonat og en syrekilde - Så går man efter den reneste effekt burde natron altså være vejen frem.... At det så også betyder at man kommer til at bøvse urimeligt meget når natrium bicarbonaten reagerer med mavesyren må vel betegnes som en mindre bivirkning (specielt sammenlignet med nogle af de bivirkninger der er ved andre former for "doping").... Mvh. Søren |
 |
|
| |
Emne  |
|