Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Stiv/låst hofte.
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Ernæring og væske
 Stiv/låst hofte.
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne  

Grøn
Rutineret medlem

posteringer 35

Skrevet - 24/05/2005 :  12:53:14  Vis profil  Besøg Grøn's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Vil hermed høre om der er nogle der kan hjælpe mig med at komme videre i mit træningsforløb.
Jeg har gennemført et par marathons, men den sidste med betydelig smerter i højre baglår (og begyndende smerte i venstre).
Dette har stået på i mere end 1½ år og jeg er klart nok ved at være frustreret.
Jeg har været igennem al form for behandling: almindelig læge, fys, kiroprktor, massør, akupunktur osv. osv. Det har alt sammen været uden spor nævneværdig resultat og i øvrigt også med forskellige diagnoser til følge (!) Jeg har i øvrigt også tidligere skrevet ind her, og fået adskillige gode råd.

For nylig blev jeg røntgenfotograferet. Som tidligere nævnt viste dette et træthedsbrud på nederste lændehvirvel og overlægen mente ikke jeg skulle løbe mere. Min fys sagde derimod, at dette var helt normalt, og at stort set hver gang man tager et røntgenfoto af en krop, så finder man diverse skader og "fejl". Så dette var ikke nødvendigvis den direkte årsag til mine smerter i baglåret.
Til gengæld har han en påvist en form for stivhed i min hofte, der låser mere i højre side end i venstre. Når jeg ligger på ryggen med benene bøjet i en 90 graders vinkel, så er der står forskel på hvor langt ud til siden, at mine ben kan drejes/bøjes. Højre ben bliver låst/stiv betydelig hurtigere end venstre ben. Fysen mener at dette måske er medvirkende til, at mine muskler i baglåret arbjeder på højtryk.
Mit spørgsmål er nu, om der er nogle af Jer, der kender øvelser eller træning, der kan løsne op for denne problematik ? Eller om I har oplevet en lignende skadesperiode og hvordan I kom videre ?

God sommer....

Hekla
Æresmedlem

København SV
posteringer 1072

Skrevet - 24/05/2005 :  17:27:44  Vis profil  Besøg Hekla's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Grøn

Jeg synes det er mærkeligt, at din fysioterapeut ikke ser nogen sammenhæng mellem lænd, baglår og hofte. Det synes ret oplagt. Jeg vil nu også tage hans udsagn om at der altid findes et brud eller lignende ved ethvert røntgenbilledemed et gran salt.
Det lyder mærkeligt med et træthedsbrud i en lændehvirvel. Jeg ville tro, at det snarere kunne være en sammenfalden lændehvirvel. Men - under alle omstændigheder kan det sagtens have sammenhæng med dine oplevelser med smerter i baglåret og låst hofte. Stivhed i hoften stammer ofte fra spændinger i lænden.
Jeg har årelange erfaringer med gentagne lænde-hofteskader, hvor mit bækken "skrider", så også derfor udtaler jeg mig ret sikkert om det. Det kan godt afhjælpes, men det kræver en indsats - af dig.
Det kræver masser af styrketræning af lænd, ryg og bækkenparti. Det kræver udstrækning af hofter og lænd for at opøve noget smidighed og komme ud over spændingerne i lænden. Og det kræver langsomt løb og korte ture. Korte ture er selvfølgelig afhængigt af, hvor langt du plejer at løbe. Jeg løber en halv times tid i sådan en periode - hver eller hver anden dag. Under løbeturene skal du koncentrere dig om at belaste ens i begge sider. Det kan være fint at have en kammerat til løbe bagefter og holde øje, om du skævbelaster, bare en gang i mellem.
Du kan også have gavn af at tage Brufen en uges tid, mens du starter træningen op - det tager den hævelse, der givetvis også er i hoften, og det tager de værste smerter.
Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Hekla

Til toppen af siden

jense
Rutineret medlem

Haderslev
posteringer 64

Skrevet - 24/05/2005 :  21:20:28  Vis profil  Besøg jense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Grøn

Jeg er til dels enig med Hekla i, at det formentlig kræver lidt indsats fra dig. MEN jeg vil nu få stillet en endelig diagnose inden du kaster dig ud i en masse styrketræning. Der er ikke 2 personer eller tilfælde der er 100 % ens, og man skal efter min overbevisning og erfaring passe på ikke at lave sammenligninger.

Hvis der er tale om det man kalder dysfunktion i SI-leddet (leddet mellem hofteskålen og det nederste af ryggen), hvilket godt kan kaldes låsning af hoften som din "fys" er inde på. Dette giver bl.a. de symptomer du nævner, ligesom det du beskriver som "at du har prøvet alt", faktisk er en af symptomer for denne "skavank"

Jeg har meget ofte klinter med dette problem i min klinik, og enhver god idrætsmassør bør kunne løse problemet med bl.a. MET (muskel energiterapi)og massage.

Hvor i landet bor du (så jeg kan hjælpe med at finde en god behandler til dig)

Med venlig hilsen Jense, idrætsmassør
Til toppen af siden

slyngel_kbh
Rutineret medlem

København
posteringer 66

Skrevet - 24/05/2005 :  23:59:06  Vis profil  Besøg slyngel_kbh's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Jense (og i andre)

Jeg har nu ligget "løbe brak" i en måned, med symptomer der minder meget om dem Grøn beskriver.
Jeg går ligeledes til Fys, som har forklaret at mit Bækken (og af og til også korsben og nederste lændehvirvel) "sætter sig". Han behandler mig så - løsner det op - og ret kort efter sætter det sig igen (SUK).
man går jo rundt og blir godt og grundig nervøs for hvad der kan være galt :-(
Hvordan får man stillet en ordentlig diagnose???
Jeg bor i kbh - og været til scanning af ryggen, men venter stadig på svar! Er der nogen forslag til hvordan man diagnosticerer "Dysfunktion i SI leddet"????

--
Slyngel_kbh

One day I too will run a Marathon! (10/5 2005)
Til toppen af siden

Hekla
Æresmedlem

København SV
posteringer 1072

Skrevet - 25/05/2005 :  09:23:15  Vis profil  Besøg Hekla's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg er uenig. Man kan ikke massere sig ud af problemet. Det kan i bedste fald lindre lidt for de spændinger, der uværgerligt følger i lænden. Og den stakkels mand har jo været igennem utallige diagnosticeringer og behandlinger.

Når jeg siger styrketræning, er det ikke en tur i centeret med vægt i maskinerne, jeg taler om. Det er styrketræning med kroppen som 'redskab'. Med øvelser for lænd, ryg, hofter og udstrækning af lænd og hofteled. Det er en god idé at styrke forsiden (maven) også. Det er ikke skadeligt eller farligt på nogen måde. Det tager tid, men det er den eneste måde, du kan bygge "dig selv op igen".

Og det er vejen. Det er ikke noget, der kan "fjernes" af selvnok så dygtige massører.

Med venlig hilsen
Hekla

Til toppen af siden

Bent
Æresmedlem

Fredericia
posteringer 240

Skrevet - 25/05/2005 :  10:21:13  Vis profil  Besøg Bent's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Helt enig, Hekla!

- og jeg taler af bitter erfaring, da jeg har døjet med nogle af de samme symptomer, faktisk siden efteråret 2002, først med et stift højre ben, for nu at have skiftet til venstre ben. Hver løbetur afsluttes for mit vedkommende med styrkeøvelser for ryggen (2 stk.) og styrkeøvelser for maven (2 stk.) samt en del udstrækning. Det tager ca. 20-30 minutter efter løbeturen. Men det er det, der skal til, for guderne skal vide, at jeg også har været igennem diverse diagnosticeringer og dyre, nyttesløse behandlinger. Og hvad skal man egentlig med en diagnose, hvis den er forkert eller forskellig fra gang til gang?

Det var først, da jeg for alvor intensiverede styrkeøvelserne, at jeg mærkede en lille fremgang. Og vi snakker altså styrkeøvelser med kroppen som redskab.

Og Hekla har helt ret: Det kan ikke masseres væk. Det kommer bare igen. Brug hellere pengene på et par nye løbesko...

Løbehilsner
Bent
Til toppen af siden

jense
Rutineret medlem

Haderslev
posteringer 64

Skrevet - 25/05/2005 :  15:54:16  Vis profil  Besøg jense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
hej igen (hekla)

Jeg skal egentlig ikke sidde her og forsvare mig selv, men jeg synes da egentlig det er lidt uhøfligt, at fortælle i dette forum, at alle dem jeg hver uge hjælper med problemer i SI leddet, ja det passer slet ikke, eller hva ????
Jeg siger jo netop at jeg ikke er Uenig i din plan om forebyggende styrketræning, specielt maven som du også siger (jeg kan ikke være mere enig), jeg siger blot der først skal stilles en diagnose.
Jeg siger heller IKKE at det kan masseres væk, men at man ved den rigtige MET behandling kan skabe en ballance i musklerne omkring leddet, hvor der så efterfølgende ganske rigtigt skal styrketræning til, for at problemet ikke kommer igen. Men du kan vel ikke være uenig i, at man ALDRIG begynder genoptræning før problemet er "løst", for det gør da kun uballancen større.

P.s. ligeledes synes jeg det er en "morsom" kommentar at man hellere skal bruge pengene på et par nye løbesko. Hvis det er skoene der problemet, er det måske relevant nok, men jeg bliver sgú lidt stødt med sådanne bemærkninger, når man blot vil hjælpe, idet man har en faglig bagrund der gør at måske kan give et godt råd.

Men venlig hilsen jense.
Til toppen af siden

Hekla
Æresmedlem

København SV
posteringer 1072

Skrevet - 25/05/2005 :  19:08:29  Vis profil  Besøg Hekla's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Jense

Det er sørme ikke for at være uhøflig, men jeg ved altså noget (også fagligt) om dette. Og man kan sagtens rette op på det ved hjælp af udstrækninger, styrketræning og koordinationsøvelser. Og jeg er bare ikke enig i, at man skal blive ved og ved at søge en diagnose, når man har været igennem et så langvarigt forløb med mange forskellige diagnoser, som Grøn har været. Problemet kan løses gennem denne træning og disse øvelser. Jeg mener ikke, og det er stadig ikke for at være uhøflig eller at underkende dig, at problemet løses ved massage eller MET. Men uenig må jeg vel gerne være?
Nogen gange er det bare godt at tage sagen i egen hånd, og det er min anbefaling til Grøn. Som jo også har været omkring både massører og fysioterapeuter.

Og så har jeg altså ikke sagt en lyd om sko, og kunne heller ikke drømme om det.

Med venlig hilsen
Hekla

Til toppen af siden

jense
Rutineret medlem

Haderslev
posteringer 64

Skrevet - 25/05/2005 :  19:57:27  Vis profil  Besøg jense's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej (Hekla)

Naturligvis må du være uenig. Jeg respekterer da også helt klart når du siger du har gode erfaringer med genoptræningen, hvilket også er præcist det jeg selv anbefaler mine kunder. Det eneste jeg bliver lidt skuffet over er, at du får det til at lyde som at man ikke KAN behandle dys funktion i si leddet ved hjælp af bl.a. MET, når jeg nu gør dette mange gange i løbet af ugen. Efter endt behandling (typisk 1-2 gange 45 min. anbefaler jeg netop den genoptræning du selv nævner. Såååeee, vi somend ikke helt så uenige når det kommer til stykket.

P.s. Det var "bent" der nævnte det med skoene

hilsen jense
Til toppen af siden
  Tidligere emne Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page